Bucataria noastra

Grasimi: Partea a III-a Grasimile folosite la gatit

Uleiurile nerafinate sunt cautate si folosite in bucatarie in ultimii ani.

Ele pot fi folosite adaugate in preparate reci iar unele dintre ele pot fi adaugate la gatit (pe baza de apa). Cele mai multe nerafinate sunt insa nepotrivite pentru o preparare la temperatura inalta deoarece incep sa fumege.

“Punctul de ardere al uleiului tine de temperatura la care grasimile nesaturate din ulei incep sa se descompuna si sa se transforme in grasimi trans. Lasat sa fumege, uleiul da un gust neplacut alimentelor prajite, dar incalzirea dincolo de punctul in care incepe sa scoata fum este responsabila si de producerea unor compusi cancerigeni.” Sursa este aici.

Atunci cand decidem ce uleiuri folosim la gatit, este nevoie sa cunoastem tipul uleiului ( din ce este produs, daca este rafinat sau nu) si temperatura de la care incepe sa se afume/fumege( smoking point). Dupa aceasta temeratura incep sa fie nocive, producand radicali liberi care ne fac rau.

 

Daca sunteti interesati la ce temperatura puteti folosi uleiurile din bucataria voastra va las cateva tabele care au ca sursa ANPC.

Din ce am citit, uleiul de avocado este cel mai potrivit pentru gatit la temperatura inalta.

Noi avem uleiul de Avocado Bio Planete, Biocorner ( in poza) despre care gasiti pe site-ul producatorului Bio Planete mai multe detalii.

 

 

Pentru cineva nu doreste sa citeasca tabelele care urmeaza, cel mai simplu este sa retina ca sunt uleiuri speciale pentru gatit si care vor suporta temperaturi inalte.

Un exemplu este uleiul pentru prajit Marca Dennree, Biocorner. ( in poza) 

Daca nu va familiarizati cu punctul de fumegare, este mai bine sa luati un ulei special pentru gatit in loc sa folositi gresit un ulei presat la rece ( cum este uleiul de in) pentru gatit pentru ca va deveni toxic!!!

 

 

 

 

 

 

 

Tabelul de mai jos este preluat integral ( mai putin culorile) de pe site-ul ANPC ( consider ca este o sursa de incredere)

Din tabel ne intereseaza punctul de fumegare ( ultima coloana) si pe care trebuie sa il retineti cand alegeti un ulei pentru diverse tipuri de gatit.

Eu am retinut ca pe langa uleiul de avocado sunt indicate si altele ca: uleiul de masline rafinat, rapita si susan, ar fi indicate.

Cu privire la temperatura de gatit, nu am o sursa care sa le contina pe toate insa va rog sa le verificati  (ideal cu un termometru de bucatarie, atunci cand gatiti)

Pan frying (sauté)  ar fi de aprox 120 °C

Frying: 170 -190  Celsius

Copt : Medie 180 Celsius ( multe retete de paine sunt insa pt 200 C)

Alte surse in engleza:

http://www.cookingforengineers.com/article/50/Smoke-Points-of-Various-Fats

https://www.thespruceeats.com/cooking-oil-smoke-points-995464

https://jonbarron.org/diet-and-nutrition/healthiest-cooking-oil-chart-smoke-points

https://www.everydayhealth.com/news/best-worst-oils-health/

https://www.reluctantgourmet.com/how-hot-should-you-heat-your-pan-when-sauteing/

Romana: https://retete.acasa.ro/sfaturi-culinare-41/punctul-de-ardere-pentru-uleiurile-de-gatit-171261.html

Aveti aici modalitate de transformare din Fahrenheit in Celsius

Aici este un articol care indica o modalitate de a afla temperatura de gatit, fara termeometru, nu stiu insa cat este de corect de aceea va recomand un termometru.

Va reamintesc primele 2 articole despre uleiuri

  1. Despre tipurile de grasime
  2. Despre uleiul de in

Aleg sa prajesc extrem de rar intr-o picatura de ulei si  prefer sa beneficiem de uleiurile adaugate la final in mancare ( masline) sau reci in farfurie ( in, putina ulei de chia, masline, etc).

Va doresc multa inspiratie!

Facebook Comments

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.